(* Loglanizator Tekstowy wersja 1.0 1990 Warszawa Michal Pakier *) ===============REKORD 1=======================================|=============== + 9 2 42 4 5 6 7 8 Obsluga edytora LOglanizator TEKstowy wersja 1.1 Poslugiwanie sie helpem nacisnij <0> Operacje edytorskie <1> F3 Operacje plikowe <2> F4 Wyszukiwanie bledow <3> F5 Zmiana aktualnego okienka <4> F8 Programy pomocnicze <5> F9 Kompilacja <6> ===============REKORD 2=======================================|=============== + 11 INFORMACJA O POSLUGIWANIU SIE HELPEM. W kazdej sytuacji po nacisnieciu klawisza F1 mozemy otrzymac informacje o aktualnie dostepnych opcjach. Na wyswietlonym czesto moze byc wspomniane o mozliwosci uzyskania dokladniej- szych informacji na podany temat. Uzyskuje sie ja przez nacis- niecie jednego z klawiszy {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9},co jest przed- stawione na ekranie przez wypisanie nazwy danego klawisza w na- wiasach trujkatnych. Esc opuszczenie helpa F1 przejscie do glownego okienka helpa ===============REKORD 3=======================================|=============== + 10 2 4 Nagrywanie pliku na dysk (F2,F3S) Moze sie zdarzyc, ze z jakiegos powodu nie mozna nagrac pliku w katalogu, z ktorego go wgralismy. Wtedy nalezy przejsc (F3 L) do katalogu,w ktorym mamy wszystkie prawa i tam zgrac nasz plik opcja F3 W. Aby dowiedziec sie wiecej o operacjach plikowych nacisnij <1> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 4=======================================|=============== + 17 2 23 3 24 25 26 41 Operacje plikowe (F3) Przy pomocy znajdujacych sie tu funkcji mozemy wybrac dowolny plik do edycji. Mamy do dyspozycji nastepujace funkcje: L Ladowanie pliku z dysku <1> S Nagrywanie pliku na dysk <2> N Rozpoczynanie edycji nowego pliku <3> W Zmiana nazwy pliku <4> P Ostatnio uzywane pliki <5> O Rozne opcje <6> G Informacje o edytowanych plikach i ilosci wolnej pamieci. Q Wyjscie z programu --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 5=======================================|=============== + 18 2 POPRAWIANIE BLEDOW Ta opcja ulatwia poprawianie bledow w programie. W najnizszej linii pojawia sie numer linii, w ktorej wystapil blad, numer bledu i krotki opis. Kursor automatycznie ustawia sie w miejscu wystapinia. Dla niektorych bledow wskazuje dokladnie wiersz i kolumne,dla innych tylko wiersz i wtedy ustawia sie w pierw- szej kolumnie. Jesli ustawilismy opcje wyswietlania menu (F10) to nad linia z opisem bledu pojawia sie sciagawka o sposobie przegladania bledow.Dostepne sa nastepujace funkcje: Ctrl F5 - Przejscie do pierwszego bledu Ctrl F6 - Przejscie do ostatniego bledu Ctrl F8 - Przejscie do nastepnego bledu Ctrl F7 _ Przejscie do poprzedniego bledu Ctrl F10 - Koniec poprawiania bledow Ponowne wcisniecie F4 powoduje wyjscie z opcji. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 6=======================================|=============== + 10 2 12 ZMIANA AKTUALNEGO OKNA Dzieki tej funkcji mozemy zmienic okienko robocze. Mamy do wyboru nastepujace funkcje: F Rozszerza aktualne okienko na caly ekran. H Przechodzimy do okienka z baza danych o Loglanie.<1> A Przechodzimy do okienka dodatkowego M przechodzimy do okienka glownego. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 7=======================================|=============== + 19 2 PRZECHODZENIE DO PROGRAMOW POMOCNICZYCH Ta opcja umozliwia wykonywanie pewnych programow, bez wycho- dzenia z tego prograwu do systemu.To okienko mozemy zdefiniowac sobie sami w czasie instalacji edytora.Umozliwia ono miedzy innymi wykonywanie pewnych operacjii na edytowanym pliku(nazwa pliku jest umieszczana w parametrach wywolanego programu). Jako jedna z opcji mozna umiescic program LOTEKINS co pozwala na zmiane tego okienka w trakcie pracy.Wywolanie opcji tego okienka moze byc umieszczone w makroinstrukcji (Przyklad: Jesli mamy komputer z dwoma monitorami i zdefiniuje- my instrukcje:C COLOR (mode co80) i M MONO (mode mono) to makroinstrukcja @8M@5H@5F spowoduje,ze bedziemy mogli ogladac baze danych na moanitorze z karta Hercules. @8C@5M@5F spowoduje,ze bedziemy mogli edytowac plik glowny na ekranie kolorowy(ale baza danych nie zniknie z ekranu monochromatycznego) --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 8=======================================|=============== + 13 2 36 KOMPILOWANIE PROGRAMU Tutaj mamy nastepujace opcje: L: Pass 1 Pierwszy przebieg kompilacji (program Loglan) tu sa miedzy innymi wykrywane popelnione przez nas bledy (F4) G: Pass 2 Drugi lub pierwszy i drugi przebieg kompilacji (program Gen) tu jest generowany gotowy do wykonania program R: Run Wykonywanie programu (lub takze kompilacja). D: Debuger Najpierw wykonujemy program,a potem mozemy prze- sledzic instrukcja po instrukcji jak przebiegalo to wykonanie O: Options<1> Tu ustawia sie rozne opcje zwiazane z kompilacja --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 9=======================================|=============== + 19 2 27 28 29 30 31 32 33 34 35 OPERACJE BLOKOWE Po nacisnieciu Ctrl_K wybieramy klawisz odpowiadajacy intere- sujacej nas funkcji.Jesli przez 2 sek. tego nie zrobimy to pojawi sie ramka z wypisanymi wszystkimi opcjami. Mamy do dyspozycji nastepujaca funkcje: K,B,T,L -zaznaczanie bloku <1> Y -kasowanie bloku <2> C,V -zwyczajne przenoszenie bloku <3> S,M -przenoszenie z wyrownywaniem <4> R,W -blok z dysku i na dysk <5> U,I -przesuwanie bloku <6> H -chowanie bloku <7> F -blok w ramke <8> O -opcje <9> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 10=======================================|=============== + 15 2 37 38 39 40 OPERACJE KONTROLOWANEGO PRZEMIESZCZANIA SIE PO TEKSCIE Po nacisnieciu Ctrl_J wybieramy klawisz odpowiadajacy intere- sujacej nas funkcji.Jesli przez 2 sek. tego nie z pojawi sie ramka z wypisanymi wszystkimi opcjami. Mamy do dyspozycji nastepujace funkcje: S -ustawienie miejsca dla skoku <1> R -powrot do ostatnio ustawionego miejsca <2> J -skok do ostatnio ustawionego miejsca <3> L -skok do podanej linii B,K -skoki do poczatku i konca bloku <4> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 11=======================================|=============== + 19 2 15 16 17 18 19 20 OPERACJE WYSZUKIWANIA I ZAMIANY SLOW Po nacisnieciu Ctrl_Q wybieramy klawisz odpowiadajacy intere- sujacej nas funkcji.Jesli przez 2 sek. tego nie zrobimy to pojawi sie ramka z wypisanymi wszystkimi opcjami. Mamy do dyspozycji nastepujace opcje: F -znajdz podane slowo <1> A -znajdz slowo i zamien je na inne <2> C -zamien znaki <3> K -zamien slowa kluczowe <4> T -znajdz slowo wskazywane przez kursor <5> R -znajdz i zamien slowo wskazywane przez kursor <6> UWAGA:Naciskajac Ctrl L mozesz powtorzyc ostatnio wykonywana funkcje wyszukiwania i zamiany. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 12=======================================|=============== + 16 2 13 14 SPIS TRESCI WIADOMOSCI O LOGLANIE Kazda linia jaka widzisz na ekranie oznacza jakis tekst. Podkreslenie oznacza linie,ktora mozna aktualnie wybrac. Enter -przejscie do ogladania podrozdzialu <1> kursor w gore -poprzenia linia kursor w dol -nastepna linia Ctrl PgUp -do poczatku spisu Ctrl PgDn -do konca spisu PgUp,PgDn -o strone w gore lub w dol Tab -wybieranie roznych innych rozdzialow <2> Ctrl_Q_F -wyszukiwanie podanego slowa Esc - powrot do glownego okienka edycyjnego --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 13=======================================|=============== + 14 2 12 14 TRESC PODROZDZIALU Enter -powrot do spisu tresci <1> Tab -wybieranie roznych innych rozdzialow <2> Up,Down,Left,Right -przemieszczanie kursora Home,End -do poczatku i konca linii Ctrl PgUp -do poczatku tekstu Ctrl PgDn -do konca tekstu PgUp,PgDn -o strone w gore lub w dol Ctrl_K_B,K,L,T -zaznaczanie bloku Ctrl_Q_F -wyszukiwanie slowa Esc -powrot do glownego okienka edycyjnego --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 14=======================================|=============== + 11 2 WYBOR ROZDZIALU INFORMACJI O LOGLANIE Na ekranie widzimy okienko z wypisanymi nazwami rozdzialow jakie z niego mozemy otrzymac.Kursorami w gore i w dol wedru- jemy po okienku Home i End przenosi nas na poczatek lub koniec. Enter pozwala wybrac wskazywany rozdzial i odrazu przechodzimy do niego.Kursorami w lewo i w prawo przechodzimy do sasiednich okienek z innymi rozdzialami.Esc powoduje powrot do ostatnio ogladanego rozdzialu. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 15=======================================|=============== + 17 2 46 (F) WYSZUKIWANIE WYRAZEN REGULARNYCH W TEKSCIE Najpierw podajemy tresc slowa, ktore chcemy znalezc (Find :?). Przy zapisie slowa obowiazuja pewne reguly, ktore poznasz naci- skajac klawisz <1> W nastepnej kolejnosci czytane sa opcje , a potem nastepuje szukanie.Jesli znaleziono podane slowo to kursor ustawia sie na nastepnej pozycji za nim. Dzialaja nastepujace opcje : G.........Szukanie rozpocznie sie na poczatku lub koncu tekstu. B.........................................Przeszukiwanie w tyl. n............................Szukanie az do n-tego wystapienie. U...........................Utozsamianie duzych i malych liter. W.........................................Szukanie calych slow. L.........................Szukanie wewnatrz zaznaczonego bloku. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 16=======================================|=============== + 21 2 46 48 (A) ZAMIANA WYSTAPIEN PODANEGO SLOWA W TEKSCIE Najpierw podajemy tresc slowa, ktore chcemy znalezc. (Find :?) Przy zapisie slowa obowiazuja pewne reguly, ktore poznasz naci- skajac klawisz <1> Potem podajemy na co chcemy zamienic to slowo. (Replace with :?) Tu obowiazuja takze pewne reguly (nacisnij <2>). W nastepnej kolejnosci czytane sa opcje , a potem nastepuje szukanie.Jesli znaleziono podane slowo to kursor ustawia sie na tym slowia a w najwyzszej linii ekranu pojawia sie pytanie, czy zamienic to slowo,czy tez nie. Dzialaja nastepujace opcje : G.........Szukanie rozpocznie sie na poczatku lub koncu tekstu. B.........................................Przeszukiwanie w tyl. n...............................Zamiana pierwszych n wystapien. U...........................Utozsamianie duzych i malych liter. W.........................................Szukanie calych slow. L.........................Szukanie wewnatrz zaznaczonego bloku. N...........Zamiana bezwarunkowa (bez pytania za kazdym razem). --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 17=======================================|=============== + 13 2 (C) ZAMIANA ZNAKOW Ta funkcja umozliwia zamiane duzych liter na male lub odwrotnie Dzialaja nastepujace opcje : D.......................................Zamiana na duze litery. S.......................................Zamiana na male litery. G.........Szukanie rozpocznie sie na poczatku lub koncu tekstu. B.........................................Przeszukiwanie w tyl. L.........................Szukanie wewnatrz zaznaczonego bloku. C............................Zamiana tylko wewnatrz komentarzy. T......................................Zamiana tylko w tekscie. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 18=======================================|=============== + 12 2 (K) ZAMIANA SLOW KLUCZOWYCH Ta funkcja umozliwia nam zamiane wszystkich slow kluczowych jezyka Loglan. Dzialaja nastepujace opcje : D.......................................Zamiana na duze litery. S.......................................Zamiana na male litery. G.........Szukanie rozpocznie sie na poczatku lub koncu tekstu. B.........................................Przeszukiwanie w tyl. L.........................Szukanie wewnatrz zaznaczonego bloku. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 19=======================================|=============== + 14 2 (T) SZUKANIE SLOWA WSKAZYWANEGO PRZEZ KURSOR Najpierw podajemy opcje , a potem nastepuje szukanie. Jesli znaleziono podane slowo to kursor ustawia sie na nastepnej pozycji za nim. Dzialaja nastepujace opcje : G.........Szukanie rozpocznie sie na poczatku lub koncu tekstu. B.........................................Przeszukiwanie w tyl. n............................Szukanie az do n-tego wystapienie. U...........................Utozsamianie duzych i malych liter. W.........................................Szukanie calych slow. L.........................Szukanie wewnatrz zaznaczonego bloku. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 20=======================================|=============== + 17 2 (R) SZUKANIE I ZAMIANA SLOWA WSKAZYWANEGO PRZEZ KURSOR Najpierw podajemy na co chcemy zamienic to slowo. W nastepnej kolejnosci czytane sa opcje , a potem nastepuje szukanie.Jesli znaleziono podane slowo to kursor ustawia sie na tym slowia a w najwyzszej linii ekranu pojawia sie pytanie, czy zamienic to slowo,czy tez nie. Dzialaja nastepujace opcje : G.........Szukanie rozpocznie sie na poczatku lub koncu tekstu. B.........................................Przeszukiwanie w tyl. n...............................Zamiana pierwszych n wystapien. U...........................Utozsamianie duzych i malych liter. W.........................................Szukanie calych slow. L.........................Szukanie wewnatrz zaznaczonego bloku. N...........Zamiana bezwarunkowa (bez pytania za kazdym razem). --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 21=======================================|=============== + 15 2 29 30 OPERACJE WYMIANY BLOKOW MIEDZY OKNAMI TEKSTOWYMI I INNE Po nacisnieciu Ctrl_W wybieramy klawisz odpowiadajacy intere- sujacej nas funkcji.Jesli przez 2 sek. tego nie z pojawi sie ramka z wypisanymi wszystkimi opcjami. Mamy do dyspozycji nastepujace funkcje: C -przekopiowanie bloku z drugiego widocznego na ekranie okna V -przeniesienie bloku z drugiego widocznego na ekranie okna S -przekopiowanie z przesunieciem z drugiego okna M -przeniesienie z przesunieciem z drugiego okna Patrz C,V <1> S,M <2> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 22=======================================|=============== + 21 2 DEFINIOWANIE MAKROROZKAZOW Kazdemu klawiszowi odpowiadajacemu literze,cyfrze lub klawiszo- wi funkcyjnemu mozemy przyporzadkowac makroinstrukcje. Makroinstrukcje sa uruchamiane przez jednoczesne nacisniecie Alt i odpowiedniego klawisza. W definicji makrorozkazu moga wystapic oprucz zwyczajnych znakow ASCII zastepujace symbole: ^.............Oznacza Ctrl + nastepny klawisz (A..Z oraz 0..9) &..............Oznacza Alt + nastepny klawisz (A..Z oraz 0..9) @........Oznacza klawisz funkcyjny.Nastepnym znakiem moze byc: 1..0 - F1..F10 ³ <>^v - kursor ³ H - Home ³ E - End ³ U - PgUp ³ D - PgDn ³ I - Insert ³ L - Delete ³ S - Esc ³ B - Backspace ³ ³ ³ C - Enter ³ ³ ³ ³ #..Nastepny znak po ty nie jest interpretowany np.## oznacza # Nawiasy klamrowe oznaczaja powtorzenie ich zawartosci pewna liczbe razy . Np. {^C(* *)}12 spowoduje utworzenie 12 nowych linii zawierajacych napis "(* *)" --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 23=======================================|=============== + 19 2 (L) WGRYWANIE PLIKU Z DYSKU Pojawia sie okienko,w ktorym mozemy podac nazwe pliku,lub maske opisujaca grupe plikow. Jezeli podamy nazwe to dany plik jest wgrywany ( jesli nie istnieje to rozpoczynamy jego edycje ). Jezeli podamy maske to pojawiaja sie wszystkie odpowiadajace jej nazwy plikow oraz podkatalogow. >>>Mamy dostepne nastepujace klawisze: Esc.........Powrot,bez wczytania pliku.Zostajemy w aktualnie ustawionym podkatalogu.   < >......................Przemieszczanie sie po okienku. Enter.........Jesli wskazywana jest nazwa pliku to dany plik jest wczytywany i mozemy rozpoczac jego edycje. Jezeli wskazywany jest podkatalog to jest on dodawany do aktualnej sciezki. PgUp,PgDn......Przejscie do poprzedniej lub nastepnej strony (w okienku miesci sie tylko 20 nazw). --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 24=======================================|=============== + 7 2 (N) ROZPOCZECIE EDYCJI NOWEGO PLIKU Czysci bufor tekstu i rozpoczyna edycje pliku o domyslnej nazwie NONAME.LOG .Przy nagrywaniu na dysk program bedzie pro- ponowal zmiane tej nazwy na inna. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 25=======================================|=============== + 10 2 (W) ZMIANA NAZWY AKTUALNEGO PLIKU Zmienia nazwe aktualnie edytowanego pliku i nagrywa go na dysk w aktualnym katalogu (ustawianie aktualnego katalogu funkcja L) Jesli byl juz plik o takiej nazwie to pyta, czy go skasowac UWAGA: Mozemy podac od razu nazwe nowego pliku lub maske i wtedy zastepujemy aktualnie edytowanym plikiem jakis juz istiejacy na dysku (Wybieranie tak jak w opcji L). --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 26=======================================|=============== + 6 2 (P) OSTATNIO UZYWANE PLIKI Pojawia sie okienko z ostatnio wgrywanymi plikami ponumerowanymi od 0 do 9 mozemy wybrac jakis plik lub przejsc do opcji Load (L) --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 27=======================================|=============== + 8 2 ZAZNACZANIE BLOKU B -zaznaczenie poczatku bloku K -zaznaczenie konca bloku T -zaznaczenie slowa,na ktorym stoi kursor jako bloku L -zaznaczenie linii,na ktorej stoi kursor jako bloku --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 28=======================================|=============== + 5 2 KASOWANIE ZAZNACZONEGO BLOKU Jezeli zaznaczyles blok to mozesz go skasowac. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 29=======================================|=============== + 17 2 30 (C,V) KOPIOWANIE LUB PRZENOSZENIE ZAZNACZONEGO BLOKU Funkcja.C.kopiuje zaznaczony przez nas blok (Ctrl K + B,K,T,L) do miejsca w tekscie rozpoczynajacego sie pozycja kursora. Pierwsza linia bloku bedzie przesunieta tak , aby jej poczatek znajdowal sie w pozycji kursora natomiast pozostale linie nie zostana przesuniete. UWAGA:Mozna przenosic blok do wnetrza jego samego. Funkcja.V.przenosi zaznaczony przez nas blok (Ctrl K+ B,K,T,L) do miejsca w tekscie rozpoczynajacego sie pozycja kursora. W poprzednim miejscu blok bedzie skasowany. Pierwsza linia bloku bedzie przesunieta tak , aby jej poczatek znajdowal sie w pozycji kursora natomiast pozostale linie nie zostana przesuniete. ----> Ctrl K S,M <1> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 30=======================================|=============== + 20 2 29 (S) KOPIOWANIE LUB PRZENOSZENIE BLOKU Z WYROWNYWANIEM Funkcja.S. kopiuje zaznaczony przez nas blok (Ctrl K+ B,K,T,L) do miejsca w tekscie rozpoczynajacego sie pozycja kursora. Jest jednak inna niz funkcja Ctrl K C. Wszystkie linie bloku zostana przesuniete tak,aby poczatek pierwszej linii znajdowal sie w pozycji kursora. UWAGA:Mozna przenosic blok do wnetrza jego samego. Funkcja.M.przenosi zaznaczony przez nas blok (Ctrl K+ B,K,T,L) do miejsca w tekscie rozpoczynajacego sie pozycja kursora. W poprzednim miejscu blok bedzie skasowany. Jest jednak inna niz funkcja Ctrl K M. Wszystkie linie bloku zostana przesuniete tak,aby poczatek pierwszej linii znajdowal sie w pozycji kursora. UWAGA:Mozna przenosic blok do wnetrza jego samego. W tym przypadku spowoduje to, ze blok nie przesunie sie w pionie tylko w poziomie.Jego poczatek ustawi sie w kolumnie kursora. -----> Ctrl K C,V <1> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 31=======================================|=============== + 12 2 23 (R,W) WCZYTANIE I ZGRYWANIE BLOKU Z DYSKU Funkcja.R. umozliwia dolaczenie do naszego tekstu dowolnego pliku z dysku.Plik jest dolaczany w miejscu wskazywanym przez kursor,bez wyrownywania (tak jak Ctrl K C). Pojawia sie okienko,w ktorym mozemy podac nazwe zbioru lub maske i wtedy wybieramy odpowiedni plik tak jak w funkcji F3 L <1> Funkcja.W. umozliwia zgranie zaznaczonego bloku na dysk. Pojawia sie okienko,w ktorym mozemy podac nazwe zbioru lub maske i wtedy wybieramy odpowiedni plik tak jak w funkcji F3 L <1> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 32=======================================|=============== + 10 2 (I,U) PRZESUNIECIE BLOKU O JEDEN ZNAK W PRAWO LUB W LEWO Funkcja.I. przesuwa wszystkie linie zawierajace blok o jeden znak w prawo.Przesuwane jest takze to co jest przed blokiem w pierwszej linii bloku oraz za blokiem w ostatniej linii bloku Funkcja.U. przesuwa wszystkie linie zawierajace blok o jeden znak w lewo.Przesuwane jest takze to co jest przed blokiem w pierwszej linii bloku oraz za blokiem w ostatniej linii bloku --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 33=======================================|=============== + 7 2 CHOWANIE ZAZNACZONEGO BLOKU Wybranie tej funkcji powoduje,ze blok staje sie niewidoczny. Ponowne jej wybranie ustawia blok taki,jaki byl przed zaslo- nieciem. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 34=======================================|=============== + 8 2 35 (F) TWORZENIE RAMKI Dookola linii zawierajacych blok tworzona jest ramka. W opcjach mozemy sobie ustawic wszelkie mozliwe parametry ramki. -----> Ctrl K O <1> --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 35=======================================|=============== + 21 2 (O) ROZNE CIEKAWE PARAMETRY Te opcje dotycza przede wszystkim ksztaltu ramki ale nie tylko 3 nastepne linie to wzor ramki. - lewy gorny , srodkowy gorny , prawy gorny - lewy , srodkowy , prawy - lewy dolny , srodkowy dolny , prawy dolny F.......................................Pierwsza kolumna ramki. - musi byc z przedzialu 0..255 - musi byc mniejsza niz ostatnia kolumna ramki - 0 ma specjalne znaczenie : ramka zacznie sie tam,gdzie zaczyna sie zaznaczony tekst. L.......................................Ostatnia kolumna ramki. - musi byc z przedzialu 0..255 - musi byc wieksza niz pierwsza kolumna ramki - 0 ma specjalne znaczenie : ramka zkonczy sie tam,gdzie zaczyna sie zaznaczony tekst. T.....Wyrownywanie tekstu w ramce.Moze o n byc z lewej,z prawej lub w srodku ramki. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 36=======================================|=============== + 16 2 OPCJE DLA KOMPILACJI Tu mozna wplynac na pewne parametry kompilacji i wykonywania programu. D: Debug info on/off Wlaczenie powoduje,ze przy wykonywaniu programu na specjalny plik sa wyprowadzane numery kolejno wykonywanych instrukcji.Zwalnia to wykonywanie programu ale umozliwia jego puzniejsze przesledzenie (patrz opcja DEBUGER) M: Memory ______ Jest to podzielona przez 4 ilosc pamieci zarezerwowana dla naszego programu.Moze ona przyjac wartosc od 16384 do 100000. Korzystnie jest ustawiac 16384 bo wtedy program szybciej sie wykonuje. C: Cursor on/off Jest to opcja dla koneserow.Wlaczenie jej powoduje,ze na czas wykonywania programu znika kursor --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 37=======================================|=============== + 6 2 (S) ZAZNACZANIE POZYCJI DLA SKOKOW Ta funkcja zapamietuje aktualna pozycje kursora i umozliwia wykonanie w przyszlosci skoku do tego miejsca. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 38=======================================|=============== + 7 2 (R) POWROT DO ZAZNACZONEGO WCZESNIEJ MIEJSCA Podobnie jak Ctrl J J skacze do zaznaczonego wczesniej miejsca z ta roznica,ze zanim skoczy zaznacza aktualna pozycje tak , aby potem mozna bylo do niej wrocic opcjami Ctrl J J/R. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 39=======================================|=============== + 6 2 (J) SKOK DO ZAZNACZONEGO PRZEDTEM MIEJSCA W TEKSCIE Kursor jest przenoszony do miejsca,ktore wczesniej zaznaczylismy opcja Ctrl J S --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 40=======================================|=============== + 6 2 SKOKI DO BLOKU B -skok do poczatku zaznaczonego bloku K -skok do konca zaznaczonego bloku --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 41=======================================|=============== + 22 2 OPCJE PLIKOWE (F3O) Tutaj mozemy ustawiac rozne opcje wplywajace na dzialanie prog- ramu. S..Jest to numer linii bedacej granica miedzy okienkami (np. miedzy plikiem glownym i dodatkowym lub plikiem glownym i baza danych) B..Czy maja byc robione kopie bezpiczenstwa plikow. Jesli jest wlaczone,to przy kazdym nagraniu pliku na dysk poprzednia wersja tego pliku nie jest kasowana tylko dosta- je rozszerzenie BAK D..Opuznienie odswierzania ekranu. Jesli przez jakis czas (ustawiony w tym miejscu) nie zosta- nie wcisniety zaden klawisz to na ekranie pojawia sie mru- gajace niebo. W..Opuznienie pojawiania sie okienek. Po wybraniu funkcji edytora pojawia sie najpierw sam naglo- a dopiero po pewnym czasie jesli nie wybierzemy zadnej opcji okienko menu.Tutaj mamy mozliwosc ustawic czas,jaki minie od pojawienia sie naglowka do wyswietlenia okienka. --------------------------------------------------------------- ABY DOWIEDZIEC SIE JAK POSLUGIWAC SIE HELPEM NACISNIJ <0> ===============REKORD 42=======================================|=============== + 10 43 44 9 11 10 21 22 45 Operacje edytorskie Przesuwanie kursora <0> Kasowanie znakow <1> ^K Operacje blokowe <2> ^Q Wyszukiwanie i zamiana slow <3> ^J Skakanie po tekscie <4> ^W Przenoszenie blokow miedzy oknami <5> ^V Makroinstrukcje <6> Inne <7> ===============REKORD 43=======================================|=============== + 11 Przesuwanie kursora ^v<>.ruchy kursora | ^>........o jedno slowo w prawo ^u.........o linie w gore | ^<.........o jedno slowo w lewo ^d.........o linie w dol | wzgledem wyzszej linii: pgdn.......o strone w gore | ^n........o jedno slowo w prawo pgup........o strone w dol | ^p.........o jedno slowo w lewo ^pgdn.....na poczatek tekstu | ^home.......na poczatek okienka ^pgup.......na koniec tekstu | ^end..........na koniec okienka tab......przestawia kursor pod nastepne slowo, przesuwa to co bylo za kursorem ===============REKORD 44=======================================|=============== + 8 Kasowanie znakow Backspace kasowanie znaku w lewo Del kasowanie znaku w prawo ^Y kasowanie linii ^T kasowanie slowa wskazywanego przez kursor ^A kasowanie linii w lewo ^S kasowanie linii w prawo ===============REKORD 45=======================================|=============== + 12 Inne operacje Enter - nowa linia Insert - zmiana trybu pracy. jesli jest wlaczone to znaki beda wstawiane miedzy juz istniejace w przeciwnym przypadku sa nadpisywane. Esc - jesli jestesmy w glownym okienku edycyjnym to wracamy do DOS'u jesli jestesmy w okienku dodatkowym to przechodzimy do okienka glownego F10 - powoduje znikniecie linii z menu programu ===============REKORD 46=======================================|=============== + 20 47 WYSZUKIWANIE WYRAZEN REGULARNYCH Interpretowane sa nastepujace oznaczenia: c znak graficzny c ? dowolny znak % poczatek wiersza (jesli jest to pierwszy znak) $ koniec wiersza (jesli jest to ostatni znak) [...] dowolny znak z posrod wymienionych [^...] dowolny znak oprucz wymienionych [|...|...|] jeden z ciagow miedzy pionowymi kreskami {...} zaznaczenie fragmentu do wymiany * zero lub wiecej wystapien poprzedniego znaku @c znak c (z pominieciem jego specjalnego znaczenia wewnatrz nawiasow [..] [^...] c1-c2 przedzial znakow Przyklady: nacisnij <0> Specjalne znaczenie znakow zanika, jesli nie ma ono sensu np: % w srodku wzorca * wewnatrz [...] itp. ===============REKORD 47=======================================|=============== + 13 PRZYKLADY WYRAZEN REGULARNYCH [0-9][0-9]* pasuje co liczby posiadajacej conajmniej jedna cyfre %?ab pasuje do slow trzyliterowych zaczynajacych sie od poczatku linii dowolnym znakiem a konczacych literami 'ab' [^a-z][a-zA-Z]* pasuje do slow nie rozpoczynajacych sie mala litera [|begin|end|] pasuje do slowa begin lub end procedure pasuje do slowa procedure itd. ===============REKORD 48=======================================|=============== + 12 BUDOWA WZORCA DO WYMIANY c -znak graficzny c @c -znak graficzny c {}n -fragment tekstu pasujacy do n-tego fragmentu wzorca Przyklad: szukany wzorzec : %{[0-9][0-9]*}{?*} zamieniamy na : {}2 {}1 szukany wzorzec pasuje do linii rozpoczynajacych sie numerem (%{[0-9][0-9]*} oznacza numer na poczatku wiersza a {?*} pasuje do dalszej czesci linii) zamiana spowoduje przestawienie numeru na koniec wiersza =============KONIEC============================================|==============